در صورت نیاز با کارشناسان شیدکو تماس بگیرید: 09129343342

واحد کنترل کیفیت شرکت شیدکو

از آنجایی که اصل مشتری مداری در شرکت شیدکو از جایگاه ویژه ای برخوردار است بر همین اساس، واحد کنترل کیفیت در راستای اهداف و استراتژی های سازمان در کارخانه راه اندازی شده است. واحد کنترل کیفیت در شرکت شیدکو با شعار پایبندی به مشتری مداری و تلاش برای ارتقای کیفیت مستمر محصولات در این کارخانه مشغول به فعالیت است. جلب رضایت مشتریان و ارائه بهترین محصولات به آنها در درجه اول اهمیت کاری برای واحد کنترل کیفیت قرار دارد. از اینرو افرادی که در بخش واحد کنترل کیفیت و تست و پایش محصول مشغول به فعالیت هستند با توجه به اصل مشتری مداری، تلاش می کنند محصولاتی سالم و با کیفیت را به دست مشتریان برسانند.

قابل توجه است که واحد کنترل کیفیت مواد اولیه و تمام اقلام ورودی در شرکت شیدکو، یک بخش مجزا و حرفه‌ای در کارخانه است. در بخش کنترل کیفیت، بخش های مختلفی وجود دارد که هر یک، مسئولیت انجام یک سری از آزمون ها را برعهده دارد. کنترل کیفیت در شرکت شیدکو صرفاً منحصر به محصول خروجی کارخانه نیست، بلکه تمام اجناس، کالاها و مواد اولیه ورودی به کارخانه و یا قطعات برون سپاری شده نیز مورد کنترل و پایش قرار می‌گیرند.

راه اندازی واحد کنترل کیفیت از آغاز فعالیت

واحد کنترل کیفیت در کارخانه شیدکو همزمان با آغاز فعالیت این کارخانه تاسیس گردید. تمام دستورالعمل های اجرایی که در واحد کنترل کیفیت کارخانه بر روی محصولات و مواد اولیه اجرا می شوند مطابق با سیستم های کنترل کیفیت جهانی است و هر روز در حال ارتقا و توسعه هستند. شرکت شیدکو به خوبی به این امر واقف است که واحد کنترل کیفیت یکی از نقاط قوت برای کارخانه محسوب می شود و کیفیت مستمر محصولات را تضمین می کند.

اعضای تیم مهندسی کنترل کیفیت

چندین کارشناس و مسئول کنترل کیفی کارآزموده، 5 سرپرست باتجربه و چند بازرس ویژه کنترل کیفیت در واحد کنترل کیفیت کارخانه شیدکو مشغول به فعالیت هستند. در این واحد، آزمایشگاه های مجهز به تجهیزات، دستگاه ها، ابزارهای آزمایش و اندازه گیری دقیق و پیشرفته در نظر گرفته شده است. این واحد، وظیفه ثبت اطلاعات و به روز رسانی آنها، کنترل و ثبت امتیاز کیفی قطعات، کنترل کیفیت اقلام ورودی از تامین کنندگان، کنترل کیفیت مواد اولیه، پایش و اندازه گیری و به طور کلی، ارزیابی محصول ساخته شده را به صورت مستمر بر عهده دارد.

بخش های مختلف واحد کنترل کیفیت در کارخانه شیدکو

واحد کنترل کیفیت در شرکت شیدکو، متشکل از پرسنلی آموزش دیده هستند که در موازات واحدهای دیگر در راستای کنترل و حفظ شاخص های کیفی محصولات و ارائه محصول مطلوب به مشتریان تلاش می کنند. در همین راستا، محصولات شیدکو در 3 مرحله، مورد کنترل و بازرسی، آزمون قرار می گیرند:

1) کنترل ورودی
2) کنترل در حین فرآیند
3) کنترل محصول نهایی
1) کنترل ورودی

کلیه اقلام در ابتدای ورود به کارخانه، بررسی شده و طبق استانداردهای مرتبط مورد تست و آزمایش قرار می گیرند. در صورت تائید جهت مصرف به خطوط تولید ارسال می گردند. فرآیند کنترل ورودی قطعات توسط آزمایشگاه صورت می گیرد. آزمایشگاه بخش کنترل کیفیت، مجهز به دستگاه های تست و کنترل بسیار دقیق و پیشرفته است که به طور مستمر در آزمایشگاه های معتبر کالیبره می شوند.

2) کنترل در حین فرآیند

در این مرحله، قطعات نسبت به تغییرات و فرآیندی که روی آنها صورت می گیرد از نظر تست های ظاهری، ابعاد و اندازه های استاندارد، نحوه عملکرد و …، را تک به تک بررسی و کنترل می شوند..

3) کنترل محصول نهایی

در این مرحله از محصول نهایی، بررسی شده و طبق استانداردهای مرتبط، از جوانب مختلف نظیر کنترل ظاهری (شرایط بسته بندی)، کنترل ابعادی (طبق استانداردها و پارامترهای تعریف شده در شرکت شیدکو) و کنترل عملکردی (تست های آزمایشگاهی و عملی) مورد کنترل و بازرسی قرار می گیرند.

حساسیـــت واحـــد کنتـــرل کیفیـــت

در واحد کنترل کیفیت، تمام موارد فوق با دقت و حساسیت بالا انجام می شود. هدف اصلی این واحد، ارائه محصولات با کیفیت است. پس از انجام تمام آزمون ها در قسمت های مختلف واحد کنترل کیفیت شرکت شیدکو، اگر اختلافی میان کیفیت محصول ساخته شده و استاندارد ايده آل شرکت وجود داشته باشد، متخصصان کمبودها و نواقص را برطرف کنند؛ همچنین اگر پس از انجام آزمون مشخص شود ویژگی های محصول با استانداردها تطابق ندارد، محصول برای اصلاح مجدد به خط تولید باز می گردد.

ساختـــار واحـــد مهنــدســی کیفیـــت

برای دسترسی به اهداف کلی نظیر کیفیت محصولات، کنترل مستمر محصول و انجام آزمون های کنترل کیفی در واحد کنترل کیفیت شرکت شیدکو، گروه های کاری مختلف تشکیل شده است. شناسنامه های کنترلی برای هر قسمت تدوین شده و همچنین در کارخانه از استانداردهای مورد نیاز در هر یک از بخش های فوق، استفاده می شود و با بهره گیری از آن استاندارد ها در حوزه های مختلف، عملیات بازرسی، کنترل و پایش کیفیت در تمامی مراحل تولید محصولات شرکت شیدکو انجام می پذیرند.

1- شرکت شیدکو معتقد است ارتقای سطح عملکردی واحد کنترل کیفیت محصول ورودی، علاوه بر اینکه رضایتمندی مشتریان را ارتقا خواهد داد، موجب افزایش بهره وری فعالیت سازمان نیز خواهد شد. برای دسترسی به این هدف مهم، تمام مدیران شرکت شیدکو زمینه‌ای را فراهم می کنند که کارمندان و کارگران در واحدهای مختلف، خود را ملزم به رعایت استانداردهای لازم برای تولید محصول مناسب بدانند و به بهره‌وری فردی و سازمانی توجه بیشتری داشته باشند. همچنین تمام تلاش خود را برای افزایش رضایتمندی مشتریان را به کار گیرند.

خدمـــات واحــــد کنتـــــرل کیفیـــت

2- لازم به ذکر است که پس از چند سال پیاپی، فعالیت مستمر در واحد کنترل کیفیت، شرکت شیدکو به این نتیجه رسید که با برون سپاری برخی از قطعات و محصولات اولیه برای تهیه محصولات و تجهیزات آموزشی، نمی توان کیفیت مورد نظر را در حد انتظار این شرکت برآورده ساخت. این جمله به مفهوم آن است که برخی از محصولات برون سپاری شده دارای استانداردها و کیفیت های مناسب نبودند. به همین دلیل شرکت شیدکو با اختصاص سرمایه های بسیار سنگین، تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته را تهیه نموده و به این ترتیب، تولید بسیاری از قطعات برون سپاری شده را خود بر عهده گرفت. همین اقدام هوشمندانه، نشان دهنده این امر است که شرکت شیدکو به استاندارد و کیفیت محصولات خود توجه ویژه ای دارد.

روند اصلاح و بهبود محصول در واحد کنترل کیفیت

لازم به ذکر است که در حین فرآیند تولید و پس از ساخت محصولات، به کليه محصولات، امتياز کيفي تعلق مي گيرد. اين امتیازات به صورت ماهانه جمع بندي شده و در کميته هاي کنترل کيفيت با حضور مدیر عامل مورد تحليل قرار مي گيرند تا اقدامات مقتضي جهت بهبود هر چه بيشتر کيفيت محصولات بر طبق اصل بهبود مستمر در فرآیند های شرکت صورت پذيرد.

آزمایشگـــاه کنتـــرل کیفـــی شیــدکـــو

کنترل کیفیت، پایش، ارتقای کیفیت محصولات و مواد اولیه، اندازه گیری و سنجش ویژگی های محصولات و تست قطعات، همگی از مهم ترین وظایف واحد کنترل کیفیت در شرکت شیدکو هستند. لذا این شرکت برای اجرای هر چه بهتر موارد فوق، تمام توان خود را به کار گرفت تا یک آزمایشگاه ایده آل و مجهز برای تست قطعات تولیدی در شیدکو، تست مواد اولیه وارد شده به کارخانه و تست قطعات برون سپاری شده از طرف تأمین کنندگان تأسیس و راه اندازی نماید.

در مراحل مختلف کنترل و بازرسي، جهت تائيد کيفي محصولات، انجام آزمون هاي عملکردي و انجام تست های دوام پذیری و استحکام برای بررسی دوام محصول تولیدی و مواد اولیه وارد شده، این آزمايشگاه در اختیار واحد کنترل کيفيت قرار داده شده است. در این آزمایشگاه مجهز تمامی تست ها مطابق با استانداردهاي روز دنيا انجام می شوند. آزمون های کنترل کیفیت برای مواد اولیه وارد شده به کارخانه، محصولات در حین تولید و محصولات تولیدی، انجام شده و مورد پایش و اندازه گیری قرار می گیرد.

شرح وظایف واحد کنترل کیفی شیدکو

1-کنترل و پایش اقلام و مواد ورودی

در واحد کنترل کیفیت کارخانه شیدکو، پس از اینکه مواد اولیه و قطعات برون سپاری شده به کارخانه وارد شدند، توسط پرسنل حرفه ای واحد کنترل کیفیت، نمونه برداری شده و به واحد کنترل کیفیت در بخش مربوطه ارسال می شود. محموله های ورودی، پس از بازرسی های لازم مطابق با استانداردهای تدوین شده مندرج در آیین نامه استاندارد کنترل کیفی شرکت شیدکو، جهت کنترل و انجام تست ‌های نهایی، به آزمایشگاه کنترل کیفیت منتقل می شوند. تمام پارامترهای موثر بر روی کیفیت مواد اولیه، قطعات و اقلام ورودی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و سپس در مورد مناسب بودن یا عدم کیفیت مواد و کالاها تصمیم گیری می شود./ در صورتی که مواد و اقلام ورودی به کارخانه از نظر واحد کنترل کیفیت به تایید برسند، جهت مصرف به خط تولید ارسال می شوند. در غیر این صورت به شرکت تامین کننده بازگشت داده خواهند شد. همچنين در شرایط خاص، زمانی که قطعات برون سپاری شده نزد تامين کننده توليد مي شوند، در محل استقرار تامين کننده مورد بازرسي کامل قرار مي گيرند. کليه قطعاتي که فرآيند هاي ويژه مانند رنگ آمیزی روي آنها صورت مي گيرد، به منظور انجام تست هاي خاصي از قبيل تست salt spray به آزمايشگاه شرکت شیدکو فرستاده مي شوند. انجام کامل اين تست ها بعضاً هفته ها زمان می برند و با وجود اینکه انجام این تست ها سخت و طاقت فرسا هستند، برای شرکت شیدکو بسیار اهمیت دارند.

2-کنترل، اندازه گیری و پایش حین فرآیند تولید

در این بخش، تمامی محصولات تولیدی کارخانه در حین ساخت، بر طبق استاندارد مندرج شده در آیین نامه کنترل کیفیت شرکت شیدکو، تحت نمونه برداری، بازرسی و نظارت پرسنل کنترل کیفیت قرار گرفته تا محصولاتی مطابق استاندارد و کیفیت مورد انتظار، مندرج در آیین نامه کنترل کیفی شیدکو تولید گردد. در فرآیند تولید محصولات، واحد کنترل کیفیت بایستی نظارت های مداوم بر فرآیند را داشته باشد تا اطمینان حاصل گردد، محصولی سالم و مطابق با نیازها و استانداردها تولید می شود.

3-بازرسی و کنترل محصولات تولید شده

زماني که محصول نهايي آماده شد، بخش بازرسي محصول، کليه محصولات تولیدی نهایی را کنترل مي نمايد. چندين بازرس کنترل کیفیت، وظيفه کنترل محصولات ساخته شده نهایی را در انتهاي هر کدام از 5 خط اصلي مونتاژ و ده ها خط بزرگ توليد قطعات بر عهده دارند. بازرسان، محصول تولید شده را منطبق با استانداردهای تولیدی مندرج در آیین نامه شیدکو، پایش و اندازه گیری کرده و در صورت عدم انطابق، برای اصلاح به خط تولید باز می گردانند.

4-کنترل، اندازه گیری و پایش در لحظه فروش

برطبق اصل مشتری مداری در شرکت شیدکو، به منظور حصول اطمينان از صحت بازرسي ها و همچنين ارزيابي كيفيت محصول قبل از تحويل به مشتري، نماينده مديريت شركت از محصولات كنترل شده موجود در انبار محصول – یعنی محصولات آماده تحويل به مشتری – نمونه گيري كرده و نمونه ها را به صورت تصادفی مورد ارزيابي قرار مي دهد. چنانچه عدم انطباقي مشاهده شود، محصولات مجدداً به خط تولید باز می گردند. در این مرحله، تمامی نقص ها و عیب های محصول، بررسی می شوند تا از تکرار شدن اشتباهات در آینده نیز جلوگیری گردد.

ادامه…

  • دریافت اطلاعات لازم در مورد وضعیت کیفی محصولات ساخته شده، میزان رضایت مشتری در مورد محصول و درخواست های مشتریان در ارتباط با کیفیت محصولات: شرکت شیدکو پایبند به اصل مشتری مداری و بر این باور است که دانستن نظر مشتریان تنها مربوط به واحد فروش نبوده و مهندسین واحد کنترل کیفیت نیز برای اصلاح کیفیت محصول حتما باید نظرات، پیشنهادات و انتقادات مشتریان را جویا شوند. از این رو مهندسین واحد کنترل کیفی محصولات در این شرکت وظیفه دارند بصورت هفتگی از نظرات مشتریان مطلع شوند تا از این طریق بتوانند در روند کنترل کیفیت، فرآیندهای کنترل کیفیت را مطابق با نظر مشتریان تغییر دهند و محصولاتی طراحی و تولید نمایند که با نیاز مشتری، سازگار باشد.
  • ارتباط واحد کنترل کیفیت با واحد خدمات پس از فروش برای دریافت اطلاعات و گزارش هایی مربوط به نقص در محصول و … : مشتریان عمر مفید محصولات و موارد نقص محصول را نه فقط در لحظه ی فروش بلکه پس از گذشت چند سال از خرید متوجه می شوند. به این خاطر در شرکت شیدکو جلسات هفتگی منظمی از واحد کنترل کیفیت با واحد خدمات پس از فروش در مورد کیفیت محصولات برگزار می شود. این واحد اطلاعات خاصی در مورد صحت کیفیت محصولات، شرایط نگهداری، عمر مفید محصولات از مشتری دریافت کرده و میزان کارکرد محصولات در شرایط آب و هوایی مناطق مختلف را در عمل بررسی می کند تا تمامی عیوب را برطرف نماید.
  • اقدامات اصلاحی و پیگیری رفع ریشه ای عیب : واحد کنترل کیفیت با استفاده از تجربه ی چندین ساله ی خود و با توجه به جمع بندی تمامی مطالب که از واحد فروش، واحد CRM و واحد خدمات پس از فروش در زمینه ی اصلاح محصولات بدست می آورد، اقدام به اصلاح و پیگیری رفع ریشه ای عیب می نماید تا کارخانه‌ ی شیدکو هیچ عیبی در محصولات خود نداشته باشد.