در صورت نیاز با کارشناسان شیدکو تماس بگیرید: 09129343342

وایت برد هوشمند چیست؟

فهرست مطالب

تخته هوشمند

با آمدن پروژکتور کار کمی راحت تر شد و امکان پخش فیلم و تصاویر هم در کلاس ایجاد شد، البته باز هم معلمان باید از بین نشان دادن تصاویر و نوشتن روی تخته یکی را انتخاب می کردند.

به جای ابزار های قدیمی نوشتن روی تخته مانند تخته گچی یا حتی ابزار های جدید تر مانند وایت برد، وایت برد هوشمند به شما اجازه می دهد تا ترکیبی از ارائه های کامپیوتری و ابزار های نوشتن در اختیار داشته باشید.
و شما دیگر مجبور نیستید برای نوشتن و نمایش از دو ابزار جدا استفاده کنید. البته وایت برد هوشمند مشکلاتی مانند مصرف همیشگی برق را هم دارد. ما در اینجا به تمام جنبه های مثبت و منفی این تخته ها اشاره کرده ایم اگر قصد خرید یکی از این دستگاه ها را دارید خواندن این مقاله قطعا به شما کمک خواهد کرد.

وایت برد هوشمند چیست؟

یادتان هست کلاس های درس در گذشته چگونه بود؟ تخته های گچی، لوح ها

مثلا تدریس درس زیست شناسی به گونه ای بود که معلمان مجبور بودند با ماژیک یا گچ های مختلف، بخشی از یک گیاه را نشان دهند.در آن دوران استفاده از تخته های گچی و وایت برد، هنر معلم در خط زیبا و توانایی طراحی او را می طلبید اما امروزه با آمدن وایت برد هوشمند شاید دیگر نیازی به ترسیم با این حد از جزئیات نباشد و تنها چند کلیک کافیست تا شکل مورد نظر شما نمایش داده شود.

در این مقاله می خواهیم به این ابزار و نکات مثبت و منفی آن از دیدگاه یک دانش آموز و معلم بپردازیم. پس حتام تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

تعریف وایت برد هوشمند

وایت برد هوشمند، یکی از ابزارهای کلاس درس است که تصاویر را با استفاده از پروژکتور دیجیتال از صفحه کامپیوتر روی صفحه کلاس نمایش می دهد و امکان نوشتن و ویرایش روی تخته را برای کاربر فراهم می کند. بگذارید ساده تر بگوییم: شما می توانید تصویر دلخواهتان را روی تخته نشان دهید و در همان لحظه هم نکته ای کنار آن یادداشت کنید بدون این که واقعا چیزی نوشته باشید که نیاز به پاک کردن داشته باشد.

وایت برد هوشمند چگونه کار می کند؟

اگر می خواهید لوازم آموزشی موسسه تان را نو کنید و یا می خواهید یکی از این وایت برد ها را برای محل کارتان تهیه کنید، بهتر است اول با شیوه کار آن آشنا شوید.
استفاده از وایت برد هوشمند ترکیبی از نوشتن و نمایش است. تخته وایت برد هوشمند لمسی است و به شما این امکان را می دهد تا با ضربه زدن روی پوشه ها به راحتی آنها را باز کنید و یا نکات مهم را روی صفحه یادداشت کنید.

بر خلاف وایت برد و تخته های گچی، مجبور نیستید با تخته پاک کن واقعی تخته را پاک کنید. نوشته های شما در واقع دیجیتالی نوشته می شوند و با پاک کن دیجیتالی که روی صفحه نمایش داده می شود پاک می شوند.
به این معنی که نوشته ها به جای این که روی تخته به صورت فیزیکی نوشته شده باشند، فقط در حافظه دستگاه ذخیره شده و به همان شکل هم قابلیت پاک شدن دارند.

انواع وایت برد هوشمند

از وایت برد هوشمند استفاده های مختلفی می شود از کاربرد آن برای آموزش دانش آموزان و مدارس گرفته تا استفاده های شخصی که می توانید آن را خریداری کنید.

  • وایت برد هوشمند کوچک، یکی از کاربردی ترین آنهاست. فرض کنید بخواهید چیزی را برای دانشجویان و دانش آموزان خود با دست طراحی کنید، قطعا با گوشی تلفن و یا لب تاپ نمی توان این کار را انجام داد زیرا ناچارید با یک قلم طراحی کنید. این وایت برد ها همراه با قلم هستند و با اتصال آنلاین می توانید همزمان با توضیح دادن، بنویسید.
  • همانطور که قبلا هم اشاره کردیم وایت برد های هوشمند بزرگ را می توانید برای مدارس، موسسات آموزشی و یا محل کارتان تهیه کنید و به شما این امکان را می دهد که بدون نشستن پشت سیستم کامپیوتری، به راحتی ارائه کنید.

قیمت وایت برد هوشمند

در ایران برند های مختلفی برای وایت برد هوشمند وجود دارد که قیمت آن با توجه به ایرانی یا خارجی بودن و کیفیت ساخت، مختلف است.
مثلا قیمت وایت برد هوشمند ایرانی از حدود 4 میلیون تومان تا 15 میلیون تومان است در صورتی که اکثرا برند های خارجی قیمت بالاتری دارند.
البته توجه داشته باشید که این قیمت برای برد های بزرگ بوده و قیمت برد شخصی کوچک بسیار کم تر از این است.

نقاط ضعف وایت برد هوشمند

تا این جا بیشتر در مورد نقاط قوت این ابزار صحبت کردیم اما وایت برد هوشمند نقاط ضعفی هم دارد که کم هم نیستند.

1. خیرگی نور: این وایت برد ها با پروژکتور کار می کنند و برای کار کردن با آن، پروژکتور همیشه باید روشن باشد. بنابراین هر کسی که بخواهد چیزی روی این تخته بنویسد در معرض نور خیره کننده ای قرار می گیرد، مخصوصا اگر بخواهید به سمت دانش آموزان برگردید به سختی می توانید چهره آنها را ببینید که قطعا آزار دهنده است.
می شود گفت که این موضوع، ضعف بزرگ وایت برد هوشمند برای کلاس های درس است.

2. گران بودن: مشخص است که با توجه به قیمت زیاد این وسیله، شاید تهیه آن برای هر کلاسی فکر مناسبی نباشد و احتمالا نتوان مدارسی که تعداد زیادی کلاس دارند را با بودجه محدود به این تخته ها مجهز کرد.

3. احساس مصنوعی بودن: شاید کار کردن با این وایت برد ها در کوتاه مدت جالب باشد اما پس از مدتی به خاطر خیرگی نور و عدم ارتباط چشمی مناسب، خسته کننده می شوند (تصور کنید ساعت هشت صبح سر کلاس حاضر شده اید و قرار است تا چندین ساعت به نور غیر طبیعی این تخته خیره شوید).
ضمن این که نوشته ی روی این تخته ها از کیفیت نوشته های روی تخته های عادی برخوردار نیستند و از فاصله دور ممکن است راحت دیده نشوند.

4.در دسترس نبودن برای دانش آموز: یادتان هست که در دوران مدرسه، دانش آموزان در زنگ های تفریح، سوال هایشان را روی تخته، حل می کردند و یا چیز هایی که دوست داشتند روی آن می کشیدند، این کار شاید ساده به نظر برسد اما همین رفتار کوچک، حس مالکیت و مشارکت در کلاس به آن ها می دهد.

با پیچیده شدن ابزار های تدریس، و آمدن ابزاری مانند دی تاشو و وایت برد هوشمند، کم کم این امکانات گران قیمت از ترس آسیب دیدن، از دانش آموز گرفته می شود و عملا او را از استفاده از ابزار مورد نیازش محروم می کند.

این موضوع ممکن است برای مسئولان مدرسه خیلی مهم نباشد اما شاید تنها تعامل دانش آموز با ابزار یادگیری خودش است و حذف آن به معنی حذف دانش آموز از همکاری در آموزش است.

“البته مدارسی هم هستند که از نظر بودجه مشکلی ندارند اما معلم و دانش آموزان به دلایلی مانند خیرگی نور وایت برد هوشمند و احساس مصنوعی بودن، از استفاده از آن صرف نظر می کنند”

آیا وایت برد هوشمند خوب است؟

شاید در مورد خریدن آن کمی تردید داشته باشید. حقیقت این است که برای بسیاری از کارها وایت برد های عادی کافی هستند و نیازی به خرید وایت برد هوشمند نیست.
مثلا برای ایده پردازی و برنامه ریزی در یک دفتر کار، وایت برد عادی نیاز است که نوشته هایش همیشه در دسترس و قابل ویرایش باشد.

شاید در مورد خریدن آن کمی تردید داشته باشید. حقیقت این است که برای بسیاری از کارها وایت برد های عادی کافی هستند و نیازی به خرید وایت برد هوشمند نیست.
مثلا برای ایده پردازی و برنامه ریزی در یک دفتر کار، وایت برد عادی نیاز است که نوشته هایش همیشه در دسترس و قابل ویرایش باشد.

وایت برد های عادی هم انواع بسیار با کیفیتی برای استفاده های خاص دارند. از وایت برد های خانگی گرفته تا وایت برد های ضخیم پایه دار برای سالن جلسات مهم، در بازار وجود دارند و استفاده می شوند. مهم این است که قبل از خریدن هر کدام کیفیت آن ها را با هم مقایسه کنید.

وایت برد شیدکو

شرکت شیدکو با سالها تجربه در زمینه تولید و صادرات محصولات آموزشی، به کشور های اروپایی و آسیایی، تنوع گسترده ای از محصولات را مطابق با نیاز شما ارائه می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *