در صورت نیاز با کارشناسان شیدکو تماس بگیرید: 09129343342

شیوه نشستن صحیح هنگار کار

فهرست مطالب

چگونه هنگام کار درست بشینیم؟

روزی چند ساعت هنگام کار کردن با رایانه و یا مطالعه کردن، می نشینید؟

آیا تا به حال به شیوه نشستن خود دقت کرده اید؟ شاید بهتر باشد، این بار که در محل کار خود حاضر شدید، به جای نشستن سریع پشت سیستم و شروع کردن کار روزانه، کمی فکر کنید. راستی به نظر شما، شیوه نشستن درست چگونه است؟

1. چطور رایانه را تنظیم کنیم که کمترین آسیب به بدن ما وارد شود؟
• تنظیم صفحه نمایش
• کار با صفحه کلید و موس
2. تنظیم صندلی برای راحت نشستن
3. شیوه درست نشستن روی صندلی
• شیوه درست قرارگیری بازوها
• شیوه درست قرارگیری پاها
4. استراحت
5. صندلی تاشو شیدکو

شیوه نشستن درست، هنگام کار با کامپیوتر

این روزها، همه ما به دلیل عوض شدن سبک زندگی، ساعات زیادی را می نشینیم. زمانی که سرکار هستیم معمولا با سیستم های کامپیوتری کار می کنیم و اینقدر غرق کار می شویم که نشستن درست را فراموش می کنیم.
البته این به همین جا ختم نمی شود، زمانی که به خانه بر می گردیم اگر بخواهیم کمی استراحت کنیم، باز هم می نشینیم و تلویزیون تماشا می کنیم. شاید هم دوباره به پشت سیستم بازگردیم و با رایانه کار کنیم.
همه این ها ما را به شدت خسته می کند و این چرخه، دوباره برای روز بعدی تکرار می شود. اما چه کار می توانیم انجام دهیم؟
علت بسیاری از نشستن ها، کار با انواع سیستم های رایانه ای است، بنابراین بهتر است، حداقل در مدت استفاده از آن، شیوه درست نشستن یا قرار دادن سیستم را بیاموزیم.

استاندارد های نشستن بر روی صندلی و پشت میز کار

در این جا، ابتدا به شما راه های تنظیم درست صندلی و رایانه را می آموزیم و سپس به شما می گوییم چطور روی صندلی بنشینید تا کمتر دچار مشکلاتی مانند گردن درد و کمر درد شوید. پس به این موارد توجه کنید و تا آخر با ما همراه باشید.

1.چطور رایانه را تنظیم کنیم که کمترین آسیب به بدن ما وارد شود؟

علاوه بر شیوه نشستن، باید سیستم خود را طوری قرار دهیم که دسترسی به آن آزار دهنده نباشد. درواقع شما باید ابتدا رایانه را متناسب با بدن خود تنظیم کنید، نه که حالت بدنتان را مطابق با رایانه تغییر دهید!
شاید بپرسید یعنی چه؟ واضح است برای این که از گردن درد و کمردرد دوری کنید نکات زیر را دنبال کنید:

تنظیم صفحه نمایش

صفحه را طوری تنظیم کنید که گردن شما در حالت خنثی و آرام باشد. صفحه نمایش را مستقیماً در مقابل خودتان قرار دهید تا مجبور نباشید به جهت های مختلف چپ و راست نگاه کنید، زیرا این کار باعث گردن درد شما می شود.

حتما سیستم را طوری تنظیم کنید که وسط صفحه نمایش، در ارتفاع چشم شما قرار بگیرد. اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، با گذاشتن اجسامی در زیر، سطح قرارگیری آن را بالاتر ببرید.

گاهی اوقات، دلیل نشستن بد در مقابل رایانه، ممکن است به خاطر واضح ندیدن صفحه نمایش باشد. پس بهترین کار این است که اول زاویه درست صفحه نمایش را تنظیم کنید تا به راحتی بتوانید صفحه را ببینید.
مثلا سعی کنید جایی بنشینید که نور از پشت سرتان به مانیتور نتابد یا منبع نور را دقیقا بالای سر صفحه نمایش قرار ندهید. بهتر است منبع نور، در سمت چپ مانیتور قرار بگیرد تا صفحه بهتر دیده شود.

 کار با صفحه کلید و موس

صفحه کلید را مستقیماً در مقابل بدن خود و در فاصله ای نزدیک قرار دهید. مشخص کنید که بیشتر از چه بخشی از صفحه کلید استفاده می کنید و صفحه کلید را طوری تنظیم کنید که مقابل قسمت مرکزی بدن شما باشد.

از موس هایی که بیش از حد بزرگ یا بلند هستند استفاده نکنید زیرا این موسها، باعث درد مچ دست و خستگی زودهنگام می شوند.

نگاه کردن مداوم به صفحه کیبورد، هنگام تایپ کردن، باعث می شود گردن همیشه رو به پایین باشد و این کار عضلات پشت گردن را کشیده می کند. اگر در شغلتان با تایپ کردن زیاد، سروکار دارید، حتما سعی کنید تایپ ده انگشتی را یاد بگیرید و جای حروف را به صورت ذهنی به خاطر بسپارید. در این حالت دیگر مجبور نیستید همیشه سرتان را برای دیدن حروف پایین بیاندازید.

1.تنظیم صندلی برای راحت نشستن

ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که پاهایتان صاف روی زمین باشد و زانوهایتان برابر یا کمی بالاتر از ارتفاع نشستن قرار گیرد. پشتی صندلی را روی زاویه 100-110 درجه تنظیم کنید. اطمینان حاصل کنید که قسمت بالا و پایین کمر شما پشتیبانی می شود.
در صورت لزوم از کوسن های بادی یا بالش های کوچک در قسمت گودی کمر یا پشت گردنتان استفاده کنید. اگر از صندلی برای کارهای مختلفی مانند استفاده از کامپیوتر یا خواندن کتاب و یا دیدن یک فیلم استفاده می کنید، آن را در حالت های مختلف تغییر دهید.

2.شیوه درست نشستن روی صندلی

پس از تنظیم اشیاء موجود و صندلی، باید نشستن درست را تمرین کنید. سعی کنید هنگام نشستن به جلو یا عقب خم نشوید. گردن، کمر و پاها همه باید در راستای عمودی قرار بگیرد تا دچار آسیب نشوید. نصفه روی صندلی ننشینید کامل در صندلی قرار بگیرید، به طوری که پایین کمرتان صندلی را لمس کند. حداقل به اندازه یک بازو از صفحه نمایش فاصله داشته باشید و سپس فاصله را برای دید خود تنظیم کنید. برای دسترسی داشتن به اشیاء مختلف روی میز، دست در حالت خم شده هم باید بتواند به آنها برسد.

شیوه درست قرارگیری بازوها

در هنگام نشستن درست، بازوهای شما باید حمایت کافی داشته باشند تا کشیده نشوند. کشیده شدن دست به سمت جلو، باعث می شود تا شما در ناحیه پشت کمر و شانه، احساس درد و بعد از مدتی حتی احساس خستگی کنید. می توانید با نگه داشتن بازوهای خود در زاویه 90 درجه و در وضعیت استراحت از این امر جلوگیری کنید.
برای همین بهتر است از صندلی های دسته دار استفاده کنید و هنگام تایپ کردن یا استفاده از موس، سطح اتکای کافی برای قرار گیری دستتان، داشته باشید. یادتان باشد، ارتفاع سطح میز، باید به گونه ای باشد که شما برای انجام دادن کارهای ساده ای مثل کار با صفحه کلید و موس، مجبور نباشید دستتان را بکشید.

شیوه درست قرارگیری پاها

پاهای خود را به طور مستقیم روی زمین قرار دهید. قرار گرفتن پاها به شکل ضربدری یا انداختن پا روی پا، به میزان زیادی گردش خون بدن را کاهش می دهد.
بنابراین برای نشستن درست، لازم است، پای خود را به طور کامل روی زمین قرار دهید به صورتی که زاویه 90 درجه نسبت زمین داشته باشد. این کار باعث می شود تا پا، به اصطلاح، خواب نرود و از طرفی لگن کشیده نشود و در نهایت، کمر در حالت عادی خودش قرار بگیرد.
اگر پایتان به زمین نمی رسد، زیر آن چیزی قرار دهید. زانوهای شما باید کمی بالاتر از ارتفاع نشستن باشد تا خون به راحتی گردش پیدا کند و کمر آسیب نبیند.

3.استراحت

حتما هر 30 دقیقه یک بار استراحت کنید. لازم نیست استراحت های طولانی مدت داشته باشید فقط برای مدت کوتاه 1-2 دقیقه ای، از جای خود بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. در فواصل 1 ساعته، 5 دقیقه استراحت کنید، یا در این مدت به چیزی فکر نکنید و به صفحه نمایش نگاه نکنید.
برای جلوگیری از خستگی چشم، روی چیزی در دوردست تمرکز کنید. با پوشاندن آنها با کف دست به مدت 10-15 ثانیه به چشمان خود استراحت دهید و در هنگام کار، شیوه درست نشستن را رعایت کنید.

توجه: برای این که در طولانی مدت بدنی سالم داشته باشید، باید حتما هر روز فعالیت بدنی را در برنامه خودتان بگنجانید. راه حل هایی که به شما می گوییم، فقط بخشی از ماجراست، اگر تحرک بدنی و ورزش کافی در طول روز نداشته باشید، هر چقدر هم که درست بنشینید، باز هم مشکلات جسمی متعددی به سراغتان می آید.

صندلی تاشو شیدکو

تا این جا در مورد نشستن درست برایتان گفتیم. اما در کنار درست نشستن، داشتن یک صندلی مناسب که به بدن شما آسیب نزند، از اهمیت زیادی برخوردار است. بر خلاف تصور عمومی، صندلی مناسب و طبی فقط برای محیط کار و صندلی پشت میز نیست. بلکه حتی صندلی ای که برای باغ و حیاط استفاده می کنید یا حتی صندلی غذا خوری هم، باید استاندارد باشد.

اما یعنی چه کار کنیم؟ برای هر کدام از این کاربرد ها یک صندلی طبی بخریم؟
خیر. لازم نیست برای هر کدام از این استفاده ها، یک صندلی گران قیمت طبی تهیه کنید. بلکه کافیست با خرید صندلی تاشو شیدکو، این صندلی را برای کاربرد های گوناگون استفاده کنید.
صندلی تاشو شیدکو، صندلی مدیریتی نیست، پشتی سر ندارد و قابل تنظیم هم نیست.
اما
بر پایه اصول ارگونومیک، ساخته شده است. کفی و پشتی صندلی از جنش پلاستیک فشرده ساخته شده است که ساختاری مشبک دارد. این ساختار مشبک انعطاف پذیر است که به هنگام نشستن، پایین می رود و نمی گذارد به کمر شما فشار وارد شود.
ارتفاع صندلی بر اساس استاندارد های طراحی میز و صندلی ساخته شده است و شما می توانید، برای هر میزی این صندلی را استفاده کنید. بنابراین به صورت طبیعی نیازی به نتظیم ارتفاع صندلی ندارید.
زاویه صندلی 110، درجه است و باعث می شود به هنگام استراحت راحت باشید. از طرفی انعطاف پذیری پشتی صندلی، باعث شده تا به هنگام کار احساس خستگی نکنید.
علاوه بر طراحی ارگونومیک، صندلی تاشو شیدکو، به راحتی جمع می شود و قابل حمل است. وزن سبک این صندلی باعث شده است تا هم در محیط های کاری و هم برای استفاده در طبیعت، حیاط خانه و محیط داخلی خانه، محبوب باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *