در صورت نیاز با کارشناسان شیدکو تماس بگیرید: 09129343342

نورپردازی کلاس چه اثری بر روی دانش آموزان دارد؟

فهرست مطالب

نورپردازی کلاس چه اثری بر روی دانش آموزان دارد؟

  1. تحقیقات علمی انجام شده در سال های اخیر تأیید می کنند که نور آبی که از تلفن های هوشمند، تبلت ها و رایانه ها ساطع می شود ممکن است الگوهای خواب را مختل کند. همچنین مشخص شده است که نور آبی بر خلق و خو تأثیر نامطلوبی دارد. حالا این سوال مطرح می شود که”آیا نور آبی بر عملکرد فرد در مدرسه تأثیر می گذارد؟”
    وقتی از نقش روشنایی در کلاس درس صحبت می شود، داشتن فرم مناسب نور برای توانایی تمرکز دانش آموز مسئله ای قابل بررسی است. به عنوان مثال لامپ های فلورسنت در بسیاری از کلاس ها، چشم دانش آموزان را آزار می دهد و انعکاس نور روی تابلو وایت برد را بیشتر می کند به طوریکه نوشته های روی تخته وایت برد مغناطیسی قابل خواندن نیست.
    این به این دلیل است که انتشار ضعیف نور، در تمرکز دانش آموز اختلال ایجاد می کند. معمولا لامپهای LED جایگزینی ایده‌آل هستند زیرا مانند چراغ‌های فلورسنت سوسو نمی‌زنند و همچنین می‌توانند نور بهتری را ارائه دهند.
    در اینجا به سه اثر نورپردازی کلاس اشاره می کنیم:

1- خلق و خو و تمرکز

امروز در بیشتر کلاس‌های درس که قدم بزنید ، متوجه خواهید شد که چراغ‌های مهتابی سقف را می‌پوشانند. علیرغم پیشرفت در فناوری نورپردازی، این چراغ‌ها سال هاست که در کلاس ها و راهرو های مدارس و دانشگاه ها نصب شده اند.
متأسفانه، سوسو زدن نور فلورسنت نه تنها با عدم تمرکز دانش آموزان، بلکه با خلق و خوی آنها مرتبط است. یک مطالعه در سال 2009 از نمونه ای از 90 مدرسه در بریتانیا نشان داد که “سوسو زدن نامحسوس 100 هرتز از نور فلورسنت” داخل کلاس ها می تواند باعث “ناراحتی و اختلال در عملکرد کار” شود.

وقتی به بیدار شدن و بهره وری فکر می کنیم، مردم تمایل دارند فکر کنند که نور زرد همان چیزی است که با خورشید مطابقت دارد. با این حال، در واقع نور آبی است که از خورشید در صبح ساطع می شود و احساس بیداری و آمادگی برای روز را القا می کند.

نورپردازی 6500 کلوین (K) «خنک» در نظر گرفته می‌شود و بیشتر شبیه نور خورشید است که برای محیطی پربار که دانش‌آموزان در آن امتحان می‌دهند، ایده‌آل است. نورپردازی 3500 کلوین که با رنگ‌های زرد بسیار «گرم‌تر» است، برای استراحت ایده‌آل است زیرا محیط آرام‌تری را فراهم می‌کند.
روشنایی 5000 K “خنثی” است. ایده آل برای فعالیت هایی مانند خواندن. مخصوصا وقتی که قرار است دانش آموز، مطالب را از روی تخته وایت برد بخواند.

دبیرستان Epsom and Ewell اولین مدرسه ای در بریتانیا است که دارای سیستم روشنایی کلاس درس است، این سیستم که به طور خاص برای بهبود محیط آموزشی با استفاده از روشنایی LED پویا طراحی شده است، تأثیر مثبتی بر سطح تمرکز دانش آموزان داشته است.

2- عملکرد تحصیلی

همانطور که گفته شد، نورپردازی مهم است. دانش آموزان کلاس های درس با نور مناسب در آزمون ها نمره بالاتری می گیرند و سطح تمرکز بالاتری را نشان می دهند. وقتی دانش‌آموزان فرصت کار در نور 6500 کلوین را داشتند، نسبت به دانش‌آموزانی که زیر نور های نامناسب کار می‌کردند، بهره‌وری بیشتری در طول آزمون نشان می‌دهند.
یک مطالعه یک ساله در یک مدرسه ابتدایی در هامبورگ آلمان نشان داد که با سیستم های نوین روشنایی، سرعت مطالعه دانش‌آموزان تا 35 درصد افزایش یافت، تعداد خطاها تقریباً 45 درصد و بیقراری تا 75 درصد کاهش یافت.
نه تنها تمرکز بهتر شد، بلکه نمرات هم بهبود پیدا کرد. مطالعات انجمن نوری (OSA) نشان می دهد که نورپردازی پویا عملکرد کلاس درس دانش آموزان را بهبود می بخشد. زمانی که نور 6500 کلوین بود، دانش آموزان در آزمون ها نمره بالاتری گرفتند و عملکرد بهتری داشتند. فعالیت های خواندن در یک محیط 3500 K ایده آل بود.

3- هوشیاری

صرفاً تغییر نور در یک محیط آموزشی می تواند آموزش را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. با پیشرفت نورپردازی در کلاس‌های درس، معلمان می توانند نسبت به تغییر شدت نور اقدام کنند و که به اندازه دانش‌آموزان هیجان‌زده باشند تا مزایای یک فضای روشن را درک کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *